Le kell cserélnem az abroncsaimat?

A vásárlók fontos szerepet játszanak az abroncsok karbantartásában

Az abroncsok többféle okból válhatnak használhatatlanná. Ilyen például a minimális mintázati mélységig kopott futófelület, a sérülés vagy a nem rendeltetésszerű használat (szúrt, vágott vagy felütéses sérülések, kidudorodások, elégtelen levegőnyomás, túlterhelés, stb.).

Ezért az abroncsokat – még a tartalék abroncsokat is – rendszeresen, legalább havonta egyszer át kell vizsgálni. Minél tovább van használatban egy abroncs, annál fontosabb a rendszeres ellenőrzés. Ha a vezető abroncssérülésre gyanakszik, vagy ilyet fedez fel, a Continental azt javasolja, hogy a gumiabroncsot vizsgáltassa meg egy abroncsszervizben szakemberrel. A fogyasztóknak egy ilyen konzultáció segítségével tanácsos megállapítaniuk, hogy használhatóak-e még az abroncsaik.

A konzultáció során javasolt a pót- vagy mankókereket is megvizsgáltatni. A rutinvizsgálat szükségessége nem függ attól, hogy rendelkezik-e a jármű Abroncsnyomás-felügyelő Rendszerrel (TPMS) vagy sem.

Erősen ajánljuk fogyasztóinknak, hogy legyenek tisztában abroncsaik ránézésre észlelhető állapotával. Ezen felül figyelni kell a dinamikus teljesítmény minden változására, így például a levegővesztés, a zaj vagy a rázkódás erősödésére. Ezek a változások azt jelezhetik, hogy egy vagy több abroncsot haladéktalanul ki kell vonni a használatból, mert üzemképtelenné válhat.

Maradék profilmélység

Mik azok a nyári és téli Mintázati Kopásjelzők (TWI)?

A Mintázati Kopásjelzők (TWI) az abroncs teljes kerületén a hosszirányú futófelületi csatornákon belül egyenlő távolságban elhelyezett keresztbordák, amelyek akkor kerülnek egy szintbe a mintázat felületével, ha a fennmaradó profilmélység 1,6 mm-re csökken. A Continental természetesen elismeri azt a tényt, hogy a legszélesebb körben elfogadott minimális profilmélység 1,6 mm, amelynél az abroncsokat használaton kívül kell helyezni.

A világ számos nemzeti közlekedési hatósága ezt a szabványt emelte törvényerőre.

Azonban a Continental a következő profilmélységek elérése esetén javasolja az abroncsok lecserélését:

Nyári abroncsok: 3 mm

Téli abroncsok: 4 mm

Mik azok a nyári Mintázati Kopásjelzők?

*Tesztelés körülményei: 195/65 R15 91V, ContiPremiumContact™ 2, VW Golf IV, fékezés vizes úton, 80km/h sebességről 0 km/h-ra (állapot: 2007). A grafika csak illusztráció. Egy adott jármű fékútja függ a jármű típusától, életkorától, a fékberendezésétől, a gumiabroncsoktól, és az útfelülettől (Forrás: Continental Reifen Deutschland GmbH). Abroncsnyomás a gépjárműgyártó ajánlásának megfelelően beállítva (Forrás: Continental Reifen Deutschland GmbH).

A Continental számos nyáriabroncs-családjánál bevezette a „Nyári Mintázati Kopásjelzőt”. A nyári kopásjelző jelzi az autós számára, ha a fennmaradó profilmélység elérte a 3 mm-t. Amikor a futófelület kopásszintje elérte ezt a mértéket, akkor a nyári kopásjelző egy szintbe kerül a futófelülettel jelezve azt, hogy a vizes útfelületen nyújtott teljesítmény nagymértékben csökkent. A Continental azt javasolja, hogy 3 mm fennmaradó profilmélységnél cserélje le nyári gumiabroncsait, ugyanis ez jelenti az optimális kompromisszumot a vizes körülmények között nyújtott biztonságos teljesítmény és a gazdaságosság között.

Mik azok a téli Mintázati Kopásjelzők?

Mivel a téli gumiabroncsok számos tulajdonsága a profilmélységtől függ, a Continental azt javasolja, hogy a téli útviszonyok közti tapadás megőrzése érdekében téli abroncsait 4 mm maradék mintázati mélységnél cserélje le!  Amikor a futófelület erre a szintre kopik, a téli kopásjelzők egy szintbe kerülnek a futófelülettel, jelezve, hogy az abroncs többé nem alkalmas a téli körülmények között történő felhasználásra.

 

*Tesztelés körülményei: 205/55 R16 91H , ContiWinterContactTM TS 830, VW Golf V, fékezés havon 50km/h sebességről 0 km/h-ra (állapot: 2013). A grafika csak illusztráció. Egy adott jármű fékútja függ a jármű típusától, életkorától, a fékberendezésétől, a gumiabroncsoktól, és az útfelülettől (Forrás: Continental Reifen Deutschland GmbH). Abroncsnyomás a gépjárműgyártó ajánlásának megfelelően beállítva (Forrás: Continental Reifen Deutschland GmbH).

 

Az abroncs kora

 

Mit kell tudni az abroncsok koráról?

 

Az abroncs gyártásának időpontja minden esetben kiolvasható az oldalfalon a „DOT” szimbólumot követő karakterekből. Az utolsó négy számjegy az abroncs gyártási dátumát azonosítja hétre pontosan. A négy számjegy közül az első kettő adja meg a gyártás hetét (ezek tehát a „01” és az „53” közötti tartományban mozoghatnak). Az utolsó két számjegy a gyártás évéről tájékoztat (például a „DOT XXXX XXXX 2714” kóddal ellátott abroncs a 2014-es év 27. hetében készült).

 

A 2000 előtt gyártott abroncsok esetében a gyártási dátumot nem négy, hanem csak három számjegy jelzi. Ezen felül az 1990-es évek elején a Continental egy háromszög (◄) szimbólummal zárta le a karakterláncot, amelynek segítségével az 1990-es években készült abroncsok megkülönböztethetőek a korábbi évtizedekben gyártottaktól (például a „DOT XXXX XXXX 274◄” kóddal ellátott abroncs 1994. 27. hetében készült).

Ajánlásunk:
Minden olyan abroncsot (beleértve a pót-, illetve mankókereket is), amely több mint 10 éve készült, tanácsos új abroncsra cserélni, még akkor is, ha külső megjelenésük alapján használhatónak tűnik, és a profilmélység még nem kopott a minimálisan elfogadható értékre.