Abroncssérülések

Abroncssérülések

Az abroncsok a vezető tudomása nélkül is károsodhatnak. A leggyakoribb sérülések a szúrt, vágott vagy felütéses sérülések, repedések, kitüremkedések és a rendellenes kopás.

Ha sérülést fedez fel, vagy esetleg gyanítja annak tényét, haladéktalanul vizsgáltassa meg az abroncsot egy szakemberrel.

Javaslatunk:

Ha akadályon (például szegélykő) kell áthajtania, közelítsen lassan, lehetőség szerint merőleges irányban. Ellenőrizze rendszeresen abroncsait, hogy nincsenek-e rajtuk külső sérülések, például vágások, repedések vagy kitüremkedések.

Rendellenes kopás

Mi az a rendellenes kopás?

A rendellenes kopásnak több típusa létezik. A legtipikusabbak a fűrészfogas kopás, a féloldalas kopás, a futófelület középső részének kopása, a kagylós kopás és a blokkoló kerék okozta túlzott kopás. Mindegyik kopáskép kialakulásának más és más az oka.

Mi a fűrészfogas kopás?

A fűrészfogas kopáskép normál használat és normál lengéscsillapító-beállítás mellett alakul ki. Ez a futófelületre ható különféle torzító erők kívülről látható (és hallható) megnyilvánulása. Ennek megvilágítására ejtsünk szót először a „futófelület kialakításáról”.

A futófelület csatornái és lamellái – amelyek zajforrásként működnek – biztonsági szempontból létfontosságúak a vízzel borított útfelületen való vezetésnél. Különösen az alacsony profilú abroncsokra jellemző, hogy a mintázati árkok nagyobb aránya szükséges a vízelvezetéshez és a vízre felúszás elleni védelemhez. A vízelvezetést szolgáló oldalirányú csatornák különálló blokkokat képeznek a vállrészen. Ezek a blokkok kophatnak „fűrészfogas” mintázatra bizonyos működési körülmények között a gördülési mechanizmusok eredményeként. Ilyen működési körülmények például a hosszú, egyenes utak állandó sebességgel; a mérsékelt vezetési stílus; a felfüggesztési geometria (kerékdőlés beállítása).

Miközben az abroncs gördül az úton, a szabadon álló blokkok deformálódnak, ahogy elérik az útfelületet. Amikor hozzáérnek az útfelülethez, összenyomódnak. Amikor elválnak az úttól, „súrolják” a felületet, miközben visszanyerik eredeti alakjukat.

Ennek eredményeként az útfelületről korábban legördülő blokkélek nagyobb mértékben kopnak. Ez a kopáskép nagyobb valószínűséggel fordul elő nem hajtott kerékpozíciókban. A kis mértékben kialakuló fűrészfogas kopás normális, és nincs észlelhető hatással a kényelemre. A feltűnő mértékben megjelenő kopás konkrét működési körülmények között alakul ki (helytelen abroncsnyomás, túlzott kerékösszetartás, kevés kopást okozó használat).

Tanács: Az egyenletes mintázati kopás elérése érdekében tanácsos rendszeres időközönként váltogatni a különböző pozíciókra felszerelt abroncsokat (ha a jármű gyártója mást nem javasol). Az abroncsok pozícióját időben kell változtatni, legkésőbb a nyári/téli abroncscsere alkalmával.

Mi a futófelület középső részének kopása?

Ez a kopáskép nagyteljesítményű autók hajtott kerekein lévő gumiabroncsoknál fordul elő. Napjainkban nem ritka, hogy már a középkategóriás személygépkocsik is nagy nyomatékkal rendelkező motorral vannak felszerelve. Nagy sebességnél a gumiabroncsra ható centripetális erő hatására az abroncs futófelületének középső része erősebben nyomódik az útfelülethez. Ennek következményeként a vonóerő nagyobb része a futófelület közepén adódik át az útfelületre. Alacsony profilú gumiabroncsok esetében nagyobb a veszély ennek a kopásképnek a kialakulására.

Biztonsági okokból a gumiabroncs nyomását nem lehet a gyártó által előírt érték fölé növelni, ezért a futófelület középső tartományán jelentkező erősebb kopás elkerülésének egyik módja, ha a jármű hajtott kerekeit bizonyos időközönként felcseréljük a szabadon futó kerekekkel.

Tanács: Ha a kerekeket még időben cseréli a hajtott és nem hajtott tengely között, akkor nagyjából egységes kopásképet érhet el. Mindig tartsa be a jármű gyártójának ajánlásait!

Mi a féloldalas kopás?

A féloldalas kopás leggyakoribb oka a specifikációknak nem megfelelően beállított tengelygeometria. A megfelelő beállítástól való eltérések akár egy pillanat alatt is kialakulhatnak, például egy padkára való felhajtás eredményeként.

A jármű hasmagasságának csökkentése és az alacsony profilú abroncsok használata együttesen szintén káros hatást gyakorolhatnak a kerékbeállításra. A módosított lengőkarok (például a futómű átalakítása után módosított geometria) miatt a kerékbeállítás vezetés közben hajlamos eltérni a specifikációban szereplő adatoktól. Ezt nem mindig lehet észrevenni, mert a mérőpadon végzett statikus mérés továbbra is a tűréshatáron belülinek érzékeli az összes kerékbeállítási értéket. Ennek eredményeként egyre egyenetlenebb kopáskép alakulhat ki.

A gyártó beállításra vonatkozó adatai a jármű vásárláskori állapotára vonatkoznak, tuningolt járművekre azonban nem feltétlenül alkalmazhatóak.

Ha rossz a kerekek beállítása, a jármű kerekeit újra be kell állítani, és kiigazítani az eltérést.

Felütéses sérülés

Mi a felütéses defekt/kitüremkedés?

Felütéses defekt akkor keletkezik, ha az abroncs bizonyos akadályokkal találkozik, és ennek során megsérül a karkasz (szövetváz). A karkasz belsejében történt szálszakadást általában egy kívülről is látható dudor jelzi az abroncs oldalfalán. Ha ezt a sérülést elhanyagolják, fennáll a veszélye, hogy az abroncs egyszer csak felmondja a szolgálatot. Ez rendszerint a futófelület és/vagy szövetbetétek rétegleválását vagy az oldalfal szétesését jelenti. Ezt a fajta sérülést tipikusan az akadályokon (például járdaszegély, bukkanó) túlzott sebességgel és/vagy helytelen szögben való keresztülhajtás okozza. Ez túlerőlteti a karkaszt, és egyes szálak elszakadását okozhatja. A sérülés mértéke a felütés sebességétől és annak szögétől, illetve az akadály méretétől függ. Az autósok többnyire meg tudják előzni az ilyen sérülést. Csak igen kivételes esetekben nem lehet elkerülni, például ha az akadály hirtelen bukkan fel a jármű előtt.

Tanács: A járdaszegélyeken és a hasonló akadályokon csak tompaszögben és lassan javasolt áthajtani.

Figyelem: az oldalfal kitüremkedését néha össze szokták téveszteni az oldalfal horpadásával.

Vágott sérülések

Mi a vágott sérülés?

A vágott sérülések külső behatások eredményeként alakulnak ki, például rossz útviszonyok, kiálló karosszériadarabok vagy éles idegen testek (kövek, üveg) okozhatják. Burkolatlan utakon ne vezessen agresszív stílusban! Ha vágott sérülést fedez fel az abroncs felületén, forduljon helyi abroncskereskedőjéhez, és azonnal vizsgáltassa meg az abroncsait szakemberrel!

Szúrt sérülések

Mi az a szúrt sérülés?

 

 

Szúrt sérülés akkor jön létre, ha az abroncsban egy, az úton heverő hegyes tárgy, például csavar, szög vagy üvegcserép tesz kárt. Ennek következtében az abroncs légnyomást veszíthet. Ha azt veszi észre, hogy egy vagy több abroncsa folyamatosan nyomást veszít, vagy szöget, csavart talál a futófelületbe fúródva, mielőbb keresse fel helyi abroncsforgalmazóját, hogy ellenőriztesse az abroncsokat! A Continental a növelt mobilitási rendszerek, megoldások egész skáláját kínálja, amelyek segítségével Ön defekt esetén is folytathatja útját.

 

Az oldalfal horpadása

Mit jelent az oldalfal horpadása?

 

 
Az abroncs oldalfala nem mindig tökéletesen sima. Néha kitüremkedések és horpadások egyaránt találhatóak rajta, amelyek okát sokszor csak alaposabb vizsgálat derítheti ki. A horpadások ártalmatlanok, és sem a biztonsági, sem a vezetési jellemzőket nem rontják. Ezek csupán szépséghibák. Az abroncs horpadásai úgy keletkeznek, mintha egy felfújt léggömb vagy egy puha gyümölcs köré spárgát kötnénk, aztán óvatosan szorosra húznánk. Az abroncs esetében a „spárga” belül található, kívülről nem is látszik, mert eltakarja a gumi. Az abroncs oldalfalába karkaszszálak vannak beágyazva. Ezek adják az abroncs erejét, és a kormányzási és fékerők átvitelében is létfontosságú szerepet töltenek be.Az abroncs gyártása során – pontosabban amikor a szövetváz készül, amelyre aztán felerősítik az acélövet és a futófelületet – mindig keletkezik legalább egy átfedés. Az abroncs felszerelése és felfújása után ez az átfedés válik néha láthatóvá horpadás formájában.A Continental javaslata: Ha kétségei vannak, ellenőriztesse az oldalfal horpadásait képzett abroncsszakértővel (abroncs- vagy autókereskedő). Ha az oldalfal horpadása megfelel a fentebb leírtaknak, az abroncs korlátlanul használható a továbbiakban is.